Wednesday, February 2, 2011

Enough

That’s my country you’re destroying. I have memories everywhere, I passed by that building you put fire in on my way to school every single day. I paid for that police car you’re destroying and that’s my family- father, brother and uncle- you’re throwing stones at. That’s my neighbor’s car you’re stealing. And I know the owner of that shop from which you stole almost everything. You are destroying my memories my acquaintances and my country for no reason. You say you lived in poverty and were suppressed to government unfairness for years, but you do not know how that man you’re ruining his properties struggled to reach this point and buy that car. You have the right to ask for your right, and to fight for it, but you have no right to destroy what we’ve struggled to construct. You have no right to destroy my country, my memories, my friends, and my neighbors. You think misery and disappointments were exclusive for you, no my friend I saw talented people going much far from their dreams seeing opportunities going for much less talented and educated people, but they didn’t steal cars or ruin others’ business, they decided to work and study harder searching for other opportunities waiting for them somewhere. I saw them next to you standing for their rights and freedom but I saw no knives or stones in their hands and at night I saw them defending their district's properties. The government will go but it’s us who will have to deal with each other, we’ll have to rebuild that police station and that governmental building again, yes it’s us, from where you do think government bring money? I’m deeply sad and sorry for seeing my country destroyed by their own people, I can’t describe the feeling, and it’s not me only, every acquaintance I meet or call tell me the same and feel so scared from what is happening and from chaos spread everywhere, so my question is who are these people out there destroying whatever they see and who don’t feel sorry for that? Who are they? Where do you they come from? I heard 160 prisoner refused to escape when they had the opportunity and they stayed to defend the factory which they built and worked in, they are criminals but have some principles to hold on to and to fight for, the thing that really amazed me and the thing that was missing in others behavior who weren't criminals. I do believe that the smart one is the one who knows when to stop and when to change the strategy and when to negotiate and who knows what is lose lose (no win) situation. And just to be fair haven’t the government heard of crisis management? New expression probably, but dear government let me tell you that what is happening is typically the definition of crisis, but the point is how to manage it. I haven’t heard about a crisis solved by itself, or a crisis that had safe consequences, chaos and crisis are best friends so our need now is for managing crisis.
I do not have anything to end with except wishes and prayers to keep security and peace in here and may that happen soon because we can't stand for more hostility and chaos.

4 comments:

  1. كنت متوقع أخر واحدة يكون رد فعلها كده يكون إنتى يا شيرين ..ده إنتى كنتى مثالى فى الكفاح والفكر العالى جدا ..مبدأيا ..الناس اللى كانت فى المظاهرات واللى حرقت قسم البوليس وانا كنت واحد منهم محرقتش القسم غير أما اضرب عليها رصاص حى وقنابل مسيله للدموع من فوق القسم وأعتقد أن الناس واعيه جدا والدليل أن مفيش مبنى واحد جنب القسم حصل ليه حاجه ولا عربيه عاديه باظبت ...وكانت الناس مش بتقول غير كلمة واحده.. سلمية سلمية..... ولو حرقوها عندهم حق علشان ديه كانت رمز للفساد والتعذيب والظلم والقهر والكوسة .... وأعتقد قسم سيدى جابر اللى جنبك اللى مات فيه خالد سعيد أكبر دليل ...أما الناس اللى سرقت المحلات فدول الحمية العادين اللى استغلوا الفرصة الموجوده ..أكيد مش الناس اللى نزلت فى المظاهرات ..والدليل أن مفيش أى حوادث حصلت بعد كده بعد نزول اللجان الشعبية ..أما موضوع اللجان الشعبية اللى بقت فى الشوارع وبتحمى الناس أعتقد أنه بقه موضوع كويس أحسن مليون مره من الداخلية ...

    ReplyDelete
  2. وأعتقد موضوع أن الفلوس وأنها هتتبنى تانى من فلوسنا أعتقد أنهم أخدوا فلووووووووووووووس كتير أوى مننا ومعملوش بيها حاجه وكلها كانت سرقة ونصب ..فلازم يدفعوا شويه حاجه ليها لزمه

    ReplyDelete
  3. بص يا محمد انت عارف اني أكتر و احدة مع التغيير و احنا ياما اتكلمنا في الموضوع ده و برضو مش حنختلف ان الفساد للركب في البلد و اننا اتهرينا احباطات أخرها الانتخابات اللي خلت مجلس شعب من غير معارضة و غيره و غيره و كلنا برضو انبسطنا ان أخيرا الشباب اتكلم و طالب بحقوقه، كل اللي اللي فات ده أنا مش مختلفة عليه انا مختلفة بس علي التخريب و اعتبار ان مبني القسم رمز الفساد فقوم حرقاه, مش بس كده ده انا قريت في الجرنال ان في ناس حرقت مكتبات عشان اسمها سوزان ولا مبارك و انهم بدأوا يتدوروا علي المدارس سامعني يا محمد مكتبة فيها كتب و مدرسة أطفال بيتعلموا فيها خدت قد ايه الحاجات دي لحد متبني؟ بلاش دول، أنا معترضة ان مبني المحافظة بورقي وورقك اتحرق و مبقاش فاضل منه حاجة، بلاش ده برضو معترضة ان أكشاك عساكر المرور كلها اتكسر ازازها و ان حوايط المباني كلها اتشوهت بكتابات و شتايم امشي يا كلب كفاية يا بارد و هكذا معترضة اني ما صدقت ان حيطة مبني الوزارة كانت اتبيضت و شكلها بقي كويس دلوقت مضطرة أستحمل شكلها بالكتابات اللي عليها لفترة طويلة مش هي بس لا و حوايط كل المدارس و المباني اللي بقابلها في سكتي، معترضة ان كل العمارات اللي كانت واخدة تراخيص بأدوار معينة طلعت بدورين و تلاتة خلال الاسبوعين اللي فاتوا معترضة اني حشوف العماير دي بتقع علي دماغ الناس كمان كام سنة، معترضة ان التقارير بتقول ان ألاف و ألاف من العمال الغلابة اللي شغالين في السياحة و بعض المصانع سرحوهم، معترضة ان التقارير برضو بتقول ان ألاف الفدادين الزراعية اتجرفت و بداوا يبنوا عليها منتهزين فرصة اللي حاصل، معترضة ان اللي يسوا واللي ميسواش بيصطاد في المياه العكرة اللي بيساند الثورة الاسلامية و اللي بيساند الديموقراطية و اللي بيعرض خدماته كل واحد عايز يظهر في الصورة و خلاص و محدش همه البلد ، البلد اللي هي فضلالي و فضلالك و اللي لو وقعت بججد مش حنلاقي و لا حد من اللي بيتكلموا واقف معانا زي ما حصل مع العراق و غيرها و غيرها...أنا مش متأثرة بالاعلام لأني أصلا مش بتفرج علي التلفزيون و فاهمة ان الميديا مش بتنقل الحقيقة ولا حاجة لأ هي بتغسل عقول الناس و ليها مصالح شخصية. لما قلت كفاية قلتها عشان الوضع مش حيستحمل يفضل منعلق كده كتير لازم خطوات سريعة و فعالة ، الوضع مش حينتهي كده نهاية سعيدة يعني مش حنقتح التلفزيون أو الراديو فنلاقي الريس اتنحي يقوم الشباب يبوس و يحضن بعضو و يروح البيت و نصحا نلاقي كل حاجة حلوة متهيألي مش ده اللي حيحصل يا اما الشباب دول حياخدو بعضهم و يهاجمو قصر الرياسة يا اما حيتحالفو مع الجيش و برضو حيجبروه علي التنازل يا اما حيفضل الاستنزاف ده مستمر كل يوم جمعة الناس تقوم و يتقتل منهم شوية و يجي غيرهم فاللي أقصدو يا خطوات سريعة و فعالة و مش تخريبية يا نلم بعض و نرجع البيت بس وضع متعلق و فوضي و تخريب البلد مش حتستحمل أكتر من كده

    ReplyDelete
  4. After a while and after noticing what happened what is still happening I realized that I was wrong...I didn't realize that till I started to join people in marches talking to them seeing what kind of people they are

    ReplyDelete